juoksu

Liikunta ja jet lag: pitäisikö urheilla, vaikka väsyttää?

Aikaerorasitus on ärsyttävä juttu. Kun matkustaa aikavyöhykkeiden yli, keho ei pysy hommassa mukana ollenkaan. Se on kuin äreä vanha valas, joka haluaisi vain nukkua, syödä ja liikkua kuten aina ennenkin. Fyysinen suorituskyky tuntuu tilapäisesti heikkenevän, urheilu ei huvita ja kehon perustoiminnot takkuavat. Uni ei tule, tai se tulee väkisin; on yölläkin nälkä tai ei ole nälkä lainkaan; päätä särkee ja kaikki harmittaa.

Kun tulemme Texasista Suomeen, matkaamme itään, ajassa kahdeksan tuntia eteenpäin. Tähän suuntaan jet lag tapaa olla pahempi. Tänä kesänä osoittautui, että monipolvinen ja oikein ajoitettu matkanteko saattaisi kuitenkin olla jonkinlainen ratkaisu. Yli 20 tunnin matkanteon jälkeen olimme perillä rättiväsyneinä alkuyöstä ja pääsimme siten yllättävän helposti jutun juonesta kiinni: meitä väsyttää, nyt on yö ja aika mennä nukkumaan. Ei se jet lag toki vielä sillä ohi mennyt.

Yleensä Suomeen päin matkatessa kropan kanssa keskustellaan vuorokaudenajoista noin kello kolmelta aamuyöllä. Minusta silloin on liian varhaista lähteä juoksemaan, joten nappaan melatoniinia ja koetan nukahtaa uudelleen. Päivän aikana kuitenkin lähdetään liikkeelle, ollaan ulkona, tavataan ihmisiä ja juodaan kahvia – sillä eihän me Suomeen nukkumaan tulla. Siitä se rytmi sitten päivien mittaan tasoittuu. Noin viikon päästä voi hyvin jo vaikka lappujuosta.

Tänä kesänä lappujuostiin Kopparnäsin kauniilla rantakallioilla.

Tutkimusten mukaan aikaerorasituksella ei ole varsinaisesti fysiologisia vaikutuksia suorituskykyyn. Mittaukset väittävät, että matkan päässä kisat ja maratonit sujuvat suunnilleen samaan tapaan kuin omalla aikavyöhykkeellä tai vain himpan verran hitaammin. Urheilu saattaa silti tuntua raskaammalta, ja oletettavasti siinä on kyse juurikin mielialan, huonon unen, lentokoneessa koetun ilmapainevaihtelun, muuttuneen ravinnon ja mahdollisesti matkustuksen aikana hankitun nestehukan yhtälöstä.

Menneisyyteen, eli länteen, matkustaminen on jostain syystä helpompaa – mutta kyllä me takaisin tullessakin olemme muutaman päivän vähän pökerryksissä. Tänä kesänä kotiinpaluun ja töihinmenon väliin jäi vain muutama päivä. Nuo päivät menivät yhdessä sumussa! Liikunta ei tuntunut yhtään niin houkuttelevalta ajatukselta kuin Netflix. Mutta olisiko kannattanut patistaa itsensä urheilemaan? Olisi.

Joku on ilmeisesti tutkinut liikunnan ja aikaerorasituksen välistä yhteyttä varsin huolellisesti. Terveyskirjasto tietää nimittäin kertoa, että tunnin mittainen kuntoliikunta auttaisi ajastamaan sisäistä kelloa. Osataan myös ohjeistaa, että liikunnan pitäisi tapahtua joko klo 7 paikallista aikaa tai klo 13-16 välisenä aikana. Juoksumattourheilukin käy – ulkoiluhan ei aina ole mahdollista tai turvallista.

Järkevä ravitsemus auttaa kehoa pääsemään jutun juonesta kiinni myös jet lagin aikana.

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että aikaerorasituksesta toipuessa keskeistä on antaa keholle oikeita signaaleja: valoa ja menoa silloin, kun paikallisilla on päivä. Rauhaa ja hämärää tarjoillaan, kun paikallisen näkemyksen mukaan olisi aika levätä. Ulkosuomalaista houkuttavat aamuöiset ruisleipäretket keittiöön kannattaisi siis jättää ihan kokonaan sikseen, sillä ruoka viestii keholle päiväsajasta.

Jos siis matkustaa vaikkapa juoksukisaa varten, olisi ihanteellista olla oikealla aikavyöhykkeellä vähintäänkin useampi vuorokausi ennen suoritusta. Jos sen sijaan aikaa koko reissulle on vaikkapa vain pitkä viikonloppu, mitään oikeaa sopeutumista ei ehdi tapahtua eikä itseltään kannata odottaa huippusuoritusta. Kaikki todennäköisesti tuntuu aavistuksen psykedeeliseltä sirkusmarssilta, mutta ainoaksi mahdollisuudeksi jää rämpiä koko sekamelskan läpi. Siitä toivutaan sitten, kun on päästy takaisin kotiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s