juoksukello, mittaaminen

Suunto Peak 5 -multisport kello lupaa paljon

”Kevyt ja kestävä GPS-kello, jossa on rannesykemittaus ja erinomainen akku” – lupaa Suunto Peak 5:n mainoslause netissä, eikä ole väärässä.

Pitkä akun kesto! Kellon akun luvataan kestävän harjoittelutilassa GPS:n kanssa 20, 40 tai 100 tuntia riippuen akkutilasta.

Katja: Koen, että akku kestää pitkään. Edellinen Suunto-kelloni alkoi piiputtamaan viiden tunnin yhtäjaksoisen pyöräilyn kohdalla. Nyt testikäytössä akku ei ole loppunut koskaan, latausväli on päivittäisestä treenaamisesta huolimatta pitkä ja kello ilmoittaa aiempaa tarkemmin, paljonko akkua on jäljellä. Kello soveltuu mainiosti pitkiä matkoja yhtäjaksoisesti liikkuvalle.

Sirpa: Sama kokemus, kelloa tarvitsee ladata selvästi harvemmin kuin aiemmin käyttämääni mallia Suunto Spartan Traineria.

Keveys! Kelloa markkinoidaan kevyenä urheilukellona, eikä se paina kuin 39 grammaa.

Katja: Maratoonarille ja ultramatkojen juoksijalle ylimääräisten grammojen kantaminen on turhaa. Painonsa puolesta kello on kevyt kantaa. Miinusta kello saa muotoilustaan. Vaikka kello on kompakti kädessä, naisena rannekkeiden sävyt ja muotoilut eivät säväytä.

Sirpa: 5 Peak on selvästi Spartania kevyempi ja siihen verrattuna muotoilultaan siro. Tykkään kovasti persoonallisesta hiekkakuvioidusta rannekkeesta ja vielä enemmän nyt, kun opin että sen valmistuksessa käytetään toisten värien valmistuksesta yli jääneitä materiaaleja! Vain alkuun ihastelemani tappikiinnitys on alkanut arveluttaa, se kun tuntuu välillä napsahtavan auki itsestään.

Suunto-sovelluksesta näkyy unen, stressin ja palautumisen tarkkailu, treenattujen lajien tiedot, harjoittelurasitus, lepo sekä palautuminen, edistymistiedot ja harjoittelusuunnitelmat.

Katja: Appi tarjoaa hieman monipuolisempia seurantatietoja kuin aiemman Suunto-kelloni kanssa. Unen seuranta vaikuttaisi tarkemmalta ja monipuolisemmalta ja kello viestii vireys- ja stressitilasta hyvinkin luotettavan tuntuisesti. Aluksi tosin epäilin kelloa, kun se kertoi voimavarani olevan 0%. Sisarella prosentit huitelivat ihan eri luokkaa ja hän kyselikin kykenenkö nousemaan sohvalta. En kyennyt. Nukuin päikkärit.

Sirpa: Sovelluksen tarjoama tieto on mielenkiintoista, joskin ennemminkin suuntaa-antavaa kuin tieteellisen tarkkaa. Kelloa voi esimerkiksi hyvinkin juksata tulkitsemaan, että sängyssä kännykkää selaileva käyttäjä edelleen nukkuu – mutta toisaalta jos kerran herättyään nukahtaakin uudestaan, sitä kello ei havaitse.

Suunto 5 Peak maastopyöräilyllä. Kello antaa mahdollisuuden täsmentää ajeleeko polulla, alamäkeen tai enduroa.

Harjoittelu. Kello tarjoaa monipuolisen, yli 80 urheilulajin valikon ja toistuvien lajien valinta käy kellolla näppärästi.

Katja: Valikosta on löytynyt toistaiseksi kaikki tähän mennessä kokeilemani lajit (kävely, juoksu, pyöräily, melonta, purjehdus). Ainoa miinus on se, että käynnistettäessä harjoitusta ”aloita”-nappulaa saa painaa tuplana. Muutaman kerran harjoittelu on jäänyt tallentamatta, kun seuranta ei käynnistynytkään kertapainalluksella.

Sirpa: Lajit löytyvät kellosta helposti, ja ellei kattavasta listasta tosiaan löydy omaa lajia, voi lopulta valita myös ”muu laji” -vaihtoehdon. Aloita-nappulan saa tosiaan tarkistaa kahdesti, mutta nappulat itsessään eivät onneksi enää ole samanlaisia jykeviä traktorinosia kuin Spartanissa.

Mukautuva harjoittelunohjaus tarjoaa käyttäjän tavoitteiden mukaisen harjoitteluohjelman.

Katja: Koska treenaan tulevalle maratonille, voisin testata, mitä kello ohjaisi minua tekemään, että kuntoni kasvaisi. Seuraan kuitenkin omaa ohjelmaa, enkä ole vielä testannut tätä, sinänsä hauskaa ominaisuutta. Intervalliharjoitusten määrittely käy näppärästi.

Sirpa: Tälle ominaisuudelle ei minullakaan ole toistaiseksi ollut käyttöä. Sovellus toki ohjaa käyttäjäänsä myös. Kun olin eräänä kuumana päivänä käynyt sekä pitkällä kävelyllä että tehnyt tiukan uimatreenin, käyrät sovelluksessa pamahtivat punaiselle varoittaen, että nyt menee liian kovaa. Kummastelin kellon näkemystä, kunnes seuraavana aamuna heräsin nuhaisena. Jostain arvosta kai näkyi kokonaisrasitus, jota en itse ajoissa aistinut.

Sykkeen mittaus tapahtuu ranteesta, mutta kello on yhdistettävissä myös Suunto Smart -sykevyöhön.

Katja: Sykkeet näyttävät mittautuvan ranteesta ongelmitta. En tiedä, johtuuko kellonvaihdosta vai stressaavammasta jaksosta, mutta vuorokauden alin syke on koko ajan 20 lyöntiä aiempaa korkeammalla.

Sirpa: Minulla harjoitussykkeet tulivat kellonvaihdon myötä alaspäin, mikä yllätti iloisesti. Edellisen Suunto-kellon kanssa olinkin aina sitä mieltä, että se heitti peliin vähän omaa lisää.

Vesitiiviys: Kello soveltuu niin allas- kuin avovesikäyttöön ja sille luvataan vesitiiviys 30 metriin saakka.

Katja: Olen onnistunut tuhoamaan yhden Garminin juoksukellon humpsahdettuani veteen. Vaikka tekstit lupaavat vesitiiviyttä ja sopivuutta avovesille, en ole ehtinyt tarkistaa Suunnolta, sopiihan kello myös meriveteen. Koska suppailen ja yritän myös oppia purjelautailua, tälle ominaisuudelle olisi käyttöä. Nyt kello on jäänyt näissä lajeissa rannalle.

Sirpa: Uintimatkan mittaaminen on tunnetusti haastavaa. Kuten ennenkin, allasuinnissa 5 Peak mittaa matkaa tunnistamalla, milloin urheilija lähtee altaan päästä. Kello menee siis mittauksissaan todella helposti sekaisin, elleivät käännökset ole selkeitä tai jokainen altaanmitta täysi. Koska omat harjoitusaltaani ovat ulkona, kokeilin muutaman kerran myös avovesimoodia. GPS-yhteys ilmeisesti katkeaa joka kerta, kun käsi menee pinnan alle. Harjoituksen jälkeen sovelluksen kartta näyttikin aivan mitä sattui: olin sujuvasti uinut halki nurmikenttien ja rakennuksien. Minun kädessäni Suunto-kellot ovat kestäneet ongelmitta niin klooriveden, suolalla puhdistetun allasveden, Keski-Texasin varsin kalkkipitoisen luonnonveden että Meksikonlahden meren pärskeet.

Avovesiuintireitti — puistoa pitkin ja poikin.

Musiikki: Musiikkiohjaimella voi säätää äänenvoimakkuutta, tauottaa toistoa tai vaihtaa kappaletta. Yhdistämällä kuulokkeet puhelimeen musiikkinautinto on valmis.

Katja: Kuuntelen pitkiä matkoja juostessa äänikirjoja kännykästä ja testasin toiston siirtoa rannekkeeseen. Koska minulla ei ole langattomia Bluetooth-kuulokkeita, äänentoisto jäi testaamatta. Ominaisuus tuntuu itselle tarpeettomalta, koska en juokse musiikin tahtiin. Kirjoja ja podcasteja kuuntelisin mieluusti.

Sirpa: Samat sanat, minäkin olen tässä suhteessa vanhan kansan naisia ja tykkään langallisista kuulokkeista.

Ohjelmapäivitykset: Kellon kanssa ei tarvitse huolehtia ohjelmistopäivityksistä —ne latautuvat kelloon Suunto-sovelluksen kautta automaattisesti.

Katja: Tämä on mukava parannus entiseen, sillä aiemmin ohjelmapäivitykset — tai se, ettei niitä tehnyt ajallaan — tilttasivat koko kellon. Säätämistä latausten kanssa on huomattavasti vähemmän!

Sirpa: Eikä tarvitse enää salaa ladata Suunto-sovellusta työpaikan koneelle! 🙂

Sirpa: Loppusanoiksi — kun aloin testata 5 Peakia, Spartan-kello siirtyi puolison ranteeseen. Huomasimme, että Texasin kuumankosteassa ilmanalassa käyttäjä saattaisi arvostaa viileämpää ranneketta. Metallista vaihtoehtoa ei Suunnon nettikaupasta löydy. Rinnakkain kuntoillessamme olemme muutaman kerran myös verranneet tietojamme. Spartanin käyttäjä näyttää säännöllisesti kulkevan hieman pidempiä matkoja kuin 5 Peakin kantaja. Jommankumman kellon matkanmittauksessa on siis pieni heitto.

Kaiken kaikkiaan kello toimii hyvin arjessa. Näyttö piippaa ja näyttää saapuvat viestit ja puhelut, mutta hiljenee yhdessä puhelimen ”älä häiritse”-tilan kanssa. Kelloa voi hyvin suosittaa kenen tahansa, pitkää akkua arvostavan perustreenaajan kelloksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s