Marrasputkulaa

Lähdimme siskojen kanssa kaikki mukaan KPK 24/7 -palstan marrashaasteeseen. Marraskuu se on nimittäin Teksasissakin. Kuumat kesäpäivät ovat vaihtuneet arvaamattomaksi keliksi, jossa yhtenä päivänä on kesäisen nättiä, seuraavana ukkostaa. Käväisipä eräänä yönä jo pakkasen puolellakin, niin että autosta sai aamulla skraapata tuulilasia.

Tänä vuonna perinteisen juoksuhaasteen rinnalle oli ideoitu erilaisia vaihtoehtoja, joista jokainen valitsi itselleen ja elämäntilanteelleen parhaiten sopivan mallin.

Itse sujahdin sujuvasti nelosputkulaan, jossa tavoitteena on liikkua vähintään 25 minuuttia joka päivä, sisällä tai ulkona. Juoksuhaasteeseen olisin toki saattanut hurahtaa, jos siihen olisi ollut mahdollisuus: yritinhän virittää juoksu-streakia jo pari kertaa aiemminkin.

Putkula alkoi sisäpyöräilyllä

Juoksu-streakien perusversio tosin taitaa olla marrasputkea helpompi. United States Running Streak Association ohjeistaa, että streakissa juostaan päivittäin vähintään maili = 1,6 km. Sanovat, että kun elämä heittää kiertopalloja kohti näköä ja/tai kroppa kitisee, mailin päivät tulevat välillä varsin tarpeeseen.

Tällä kertaa juoksuhaaste oli kuitenkin poissa pelistä, sillä fysioterapeutti ohjeisti, ettei juoksemaan tulisi nyt lähteä. Parantelemme yhteistuumin hamstring-vaivaani ja juoksut odottavat sitä päivää, jona reisi on kokonaan kivuton.

Ulkopyöräilykelitkin vielä jatkuvat

Sitä odotellessa marrasputken ensimmäiset päivät ovat sujuneet näin:

– Joka päivä: fysioterapeutin määräämät harjoitukset

1/30: 30 min. sisäpyöräilyä taloyhtiön kuntosalilla

2/30: noin 1,5 mailin kävely maastossa lasten, puolison ja koiran kanssa. Koira sai juosta vapaana ja lapset rymytä pusikoissa. Upea syyspäivä!

3/30: lepopäivä, roskapäivän kävelylenkki koiran ja tyttären kanssa, noin 45 min.

Roskalenkillä

4/30: fysioterapiakäynti ja voimatreeni kotona, 46 min.

5/30: uintitekniikkakurssi, 60 min. Nyt löytyi vihdoin opettaja, joka tosiaan tietää, mitä tekee. Hän löysi asennosta ja tekniikasta monta kohtaa, jotka selittävät, miksi altaan päissä pitää pysähtyä puuskuttamaan.

6/30: lounastuntipyöräily 59 min. ja voimatreeniä kotona n. 30 min.

7/30: uintitekniikkakurssi, 60 min. Tänään koetettiin korjata käsien asentoa. Räpylöillä meno oli hurjan hauskaa – sitä tunsi aivan lentävänsä vedessä! Lento tosin loppui lyhyeen, kun räpylät jäivät altaan reunalle.

Kuten ennenkin, pidän itselleni ehdottomana sääntönä sitä, että sairaana ei treenata. Tätä kirjoitellessani yhdellä tyttäristä on syysflunssa. Jos se pääsee tarttumaan, putkula katkeaa. Pimeys, kylmyys, kiire, ukkosmyrskyt ja marraskuu ovat sen sijaan kaikki aivan voitettavissa olevia haasteita. 🙂

Iloista marrasliikuntaa juuri sulle!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s