Treenit

Joogaa juoksijoille

Lauantai-aamuisin taloyhtiön kuntosalilla ohjataan aloittelijoiden joogaa. Puolisoni, joka on joskus nuoruudessaan ollut ankaran koulukunnan astanga-joogi, osallistui kanssani kerran ja tuhisi paheksuvasti kaiken aikaa. “Koska otetaan esiin enkelikortit?” hän kyseli. “Mihin asanaan muka kuuluu olkapäiden pyörittelyä?”

Mutta kaltaiselleni joogan puhdasoppisuudesta piittaamattomalle aloittelijalle nämä tunnit ovat olleet silkkaa taikuutta. Ja niinpä vain puolisokin huomasi seuraavana päivänä, että lihakset olivat kuitenkin tehneet enkelikorttijoogassa töitä. 

Ehkä itsekin joskus ajattelin, ettei jooga ole mitään urheilua. Sitten huomasin, kuinka paljon yksinkertaisten asentojen pitäminen vaatii lihasvoimaa. Asanat liukuvat usein lattiatasoon ja takaisin ylös, eikä niiden aaltoilevassa rytmissä pysy ilman hyvää tasapainoa ja harjaantuneita lihaksia.

Muutama viikko sitten kyselin Instagramissa, onko jooga voimatreeniä. Yleistäen tavallinen kansa näytti vastaavan tottahan toki, kun taas juoksijat arvelivat, että ei. Itse koen, että joogasta on valtavasti apua. Kun aloitan harjoituksen, selkä on kireä ja pohkeet tukossa. Kun samat liikkeet toistetaan lopussa, keho toimii paljon sutjakammin. Joogasta tuntuu olevan myös pitkäaikaista hyötyä.

Jooga harjoittaa tasapainoa ja keskivartaloa – mikä voi parantaa juoksuasentoa ja askelta.

Jooga harjoittaa lihaksia, jotka muuten jättäisin juoksijana helposti huomiotta – erityisesti ylävartaloa. Koko kehon tasapainon kannalta tämä on tärkeää, ja taas juoksuasentokin paranee.

Jooga on myös venyttelyä. Kuka venyttelee tarpeeksi? En minä ainakaan. 

Jooga on mentaalinen harjoitus. Sanovat, että monet juoksijat ovat A-tyypin persoonallisuuksia ja kovia suorittamaan. Ohjaajani sanoo, että joogassa ollaan hengittämässä. Se on aika mielenkiintoinen näkökulman muutos juoksijalle – väitän, että terveellinen myös.

Jooga on lempeää. Tuntieni ohjaaja on nuori, elämäniloa ja rauhaa säteilevä joogitar, joka kehuu kaikkia ja muistuttaa, että harjoitus on jokaisen oma. Teet sen, mihin kehosi pystyy tänään – ja se on hyvä juuri niin. Ei tarvitse juosta kahdeksan minuutin maileja onnistuakseen. Riittää, että on.

Joitakin viikkoja sitten huomasin, että lauantai-aamujen joogatunnista on tullut minulle hyvin tärkeä. Duathlon-treeniohjelmassa on tällä hetkellä kuusi harjoitusta viikossa, eikä lauantaita tietenkään vietetä lepopäivänä. Alkuun jooga kuittasi ”strength and core” -kohdan, mutta treenivaatimusten koventuessa sille piti tehdä erikseen tilaa. Päätin, etten ole valmis luopumaan joogasta siksi, että voisin juosta enemmän. Jooga on kehon ja mielen viikkohuolto.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s