Treenit

Cross training – joo vai ei?

Aluksi halusin vain juosta. Olin ollut monta vuotta hyvinkin liikkumaton, enkä ollut ollenkaan valmis sukeltamaan monipuolisesti aktiiviseen elämäntapaan. Kuntosaleja olen sitä paitsi inhonnut aina.

Myöhemmin opin, että tämä asenne oli alkuun ihan jees. Ei pidäkään tehdä liian monta muutosta kerralla. Juoksu, kävely tai juoksu-kävely riittää pitkään.

Haikilla San Josessa.

Mulla on huono tapa innostua asioista ja hyljätä ne sitten, kun innostun jostain muusta. Huomasin pian, että juoksusta tuli hyvä olo ja lisää virtaa arkeen, ja halusin jotenkin varmistaa, että tämä into säilyy. Siksi ilmoittauduin nopeasti ekaan juoksutapahtumaan ja olen sen jälkeen aina koettanut pitää kalenterissa ainakin sen seuraavan jutun.

Netistä löytyy paljon kaikenlaisia treeniohjelmia eripituisille matkoille. Ekana taisin mennä klassikolla, Hal Higdonin 5K:lla. Siellä lukee aina välissä, että cross training – mutta mitään ohjeita tähän ei anneta. Taisin ajatella, että tää ei varmaan ole tärkeää.

Koiran kanssa… treenaamassa?

Mulle cross training -päivät olivatkin aluksi niitä, joilla käytin koiran vähän pidemmällä kävelyllä – tai otin vain tylysti lepopäivän. Tällä asenteella tahkosin Higdonin 10K-ohjelmaa edestakaisin monta kuukautta, eikä tuntunut ollenkaan siltä, että voima tai kestävyys kasvaisivat. Jossain mätti.

Aloimme sitten opettaa nuorinta lasta uimaan ja huomasin yllätyksekseni, että säännöllisellä, kevyellä perhepulikoinnilla oli myönteinen vaikutus juoksuunkin. Yhtäkkiä pääsinkin Higdonin plänissä viikolta seuraavalle!

Oikeasti oheistreeneihin tuli kuitenkin ryhtiä vasta, kun liityin nettivalmennusryhmään ja sain ohjeet kotona tehtävään voimatreeniin. Aika pienellä itse asiassa sai sitten isoja tuloksia aikaan: joogamatto kelpasi alustaksi, hankin vain pienet käsipainot ja laadin tunnin soittolistan innostavaa treenimusaa.

Cross training onnistuu kotona kaiken kaaoksen ja lainakoirien keskellä. 😄

Sitten piti enää tehdä se treeni, mikä palkitsikin varsin pian. Jo muutaman viikon jälkeen erityisesti keskivartalon vahvistuminen vaikutti juoksuasentoon ja sitä myötä sekä vauhtiin että keveyteen. Samalla pienensin loukkaantumisriskiäni merkittävästi.

Juoksemisen fiilistä oheislajeista ei ehkä saa, mutta olen oppinut tykkäämään myös niistä. Monipuolinen treenaaminen voi myös avata uusia ovia ja unelmia: ehkä joskus sitten se triathlon?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s